Du er her: Hovedsiden  >  Nyere historie  >  Nyere historie  >  2 (Den politiske revolusjonen)   >  Til læreren  >  Undervisningsopplegg  >  Marie Antoinette
   
  2. DEN POLITISKE REVOLUSJONEN
 
Arbeidsoppgaver
 
Test deg selv
 
Kart
 
Portrett
 
Lydbok
 
Til læreren
 

Marie Antoinette


Kompetansemål

Elevene skal kunne
  • identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
  • presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger
  • undersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortiden
  • drøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhenger

Bakgrunnsstoff
Hvordan blir den franske dronningen framstilt i filmmediet i dag? Kan filmen lære oss noe av verdi om en historisk person, eller er den aller mest et uttrykk for holdninger og interesser i sin egen tid?

Den siste filmversjonen av livet til Marie Antoinette ble laget av Sofia Coppola i 2006. Denne filmen kan være utgangspunkt for en diskusjon om hvordan bildet av en historisk person blir formet gjennom ulike medier, og hvordan slike bilder kan bli brukt til ulike formål. Filmen kan også beskrives som en «historisk film» som ikke forholder seg til historien. Hvis denne filmen er en kilde – hva er den i så fall en kilde til? Hva forteller den egentlig om fortida, og hva forteller den ikke?

På en måte representerer en slik film gjennom både form og innhold en avhistorisert, overflatisk og konsumorientert tilnærming til den historiske virkeligheten. Gjennom figuren Marie Antoinette kan en også ta for seg forholdet mellom aktør og struktur i historien, en kan diskutere om enkeltpersoner kan ha en avgjørende innvirkning, eller om strukturene er overordnet. En diskusjon om årsakene til den franske revolusjonen kan også være relevant.

Filmen
Sofia Coppolas film er basert på den populære biografien Marie Antoinette: The Journey (2001), skrevet av den britiske forfatteren Antonia Fraser. Her blir hele livet til Marie Antoinette behandlet, fram til hennes tragiske endelikt. Sofia Coppola har derimot valgt å utelate den politiske konteksten, og hun avslutter historien da kongefamilien blir tvunget til å forlate Versailles i 1789. Dermed er interessen samlet om den unge Marie Antoinette, som nærmest blir framstilt som en blond bimbo eller et moderne tenåringsidol, som Paris Hilton eller Britney Spears, med Versailles som kontrasterende bakteppe. Moderniseringen av Marie Antoinette blir understreket ved at filmen bruker mye moderne popmusikk, og iblant er sko og klær fra vår egen tid lurt inn. Skildringen av miljø og kostymer er overdådig og detaljert.

Filmen beskriver til en viss grad Marie Antoinettes personlige modning, fra en vilter og naiv tenåring til mor og dronning, men vi ser aldri utover murene rundt slottet. Vi risikerer å sitte igjen med et inntrykk av at den franske revolusjonen brøt ut fordi Marie Antoinette kjøpte for mange rosa sko. De rasende folkemassene som til slutt fordriver den kongelige familien fra paradiset, blir aldri vist i nærbilder.

Personen og historien
Marie Antoinette var en kontroversiell skikkelse allerede i samtida. Som utlending ble hun sett på med mistro fra første stund, og hun ble mistenkt for å være østerriksk spion. Senere ble hun først og fremst kritisert på grunn av sitt ekstravagante forbruk. Hun er blant annet (ufortjent?) blitt tillagt replikken «La dem spise kaker!», som hun skal ha sagt da hun fikk høre at folket ropte etter brød. Flere skandaler bidro til å svekke hennes anseelse.