Du er her: Hovedsiden  >  Nyere historie  >  Nyere historie  >  20 (En todelt verden)   >  Til læreren  >  Undervisningsopplegg  >  Kongo i går og i dag
   
  20. EN TODELT VERDEN
 
Arbeidsoppgaver
 
Test deg selv
 
Kart
 
Portrett
 
Lydbok
 
Til læreren
 

Kongo i går og i dag (kapittel 7, 19, 20 og 26)


Kompetansemål

Elevene skal kunne
  • finne eksempler på hendelser som har formet et ikke-europeisk lands historie etter 1900, og reflektere over hvordan landet kunne ha utviklet seg hvis disse hendelsene ikke hadde funnet sted
  • presentere sentrale trekk ved kolonialismen og situasjonen i et ikke-europeisk område, sett fra ulike perspektiver

Oppgave
Ta utgangspunkt i situasjonen i Kongo i dag. Befolkningen har gjennomlevd store lidelser til tross for at landet har store naturressurser. Elevene kan gå tilbake til tida under kong Leopold, gå raskt igjennom hvordan belgierne styrte landet, og se på situasjonen i Kongo da landet ble uavhengig i 1960. Be elevene se spesielt etter hvordan den kalde krigen har påvirket det politiske spillet i og rundt Kongo. Kan elevene finne ut hva som er de grunnleggende, medvirkende og utløsende årsakene til Kongos situasjon i dag? Det kan gjøres som gruppearbeid med diskusjon i plenum til slutt.