Du er her: Hovedsiden  >  Nyere historie  >  Nyere historie  >  20 (En todelt verden)   >  Til læreren  >  Faglig tilleggsstoff  >  USAs kulturelle dominans
   
  20. EN TODELT VERDEN
 
Arbeidsoppgaver
 
Test deg selv
 
Kart
 
Portrett
 
Lydbok
 
Til læreren
 

USAs kulturelle dominans

«The American Way of Life»
Andre verdenskrig rammet Europa hardt, og etter krigen var det ikke lenger europeiske land som dominerte verden. To supermakter stod fram, USA og Sovjetunionen. De kjempet om dominansen, men USA var den sterkeste, ikke minst økonomisk, men også kulturelt. I 1950-årene ble USA ideallandet for svært mange mennesker i den vestlige verden. Der hadde folk det godt, de hadde kjøleskap, fjernsyn og ikke minst store biler.

Forbruksvarer
Slik var i alle fall det inntrykket en fikk av livet i verdens mektigste stat. «The American Way of Life» ble et positivt begrep. Alt som det var stas med, var amerikansk, enten det var Wrigleys tyggegummi eller iskrem. For den delen av ungdommen i Skandinavia som gikk under betegnelsen «raggarer», var den største drømmen å eie en stor amerikansk bil, et «dollarglis», selv om de ofte måtte nøye seg med en Volvo Amazon eller en Suzuki motorsykkel. Også i dag er det «American Car Clubs» i Norge.

Hollywood-filmen
Et viktig element i den amerikanske kulturelle dominansen var filmindustrien. Hollywood, med sine underholdningsfilmer og sin stjernedyrking, utkonkurrerte europeiske filmer i kampen om det store filmpublikum. På de fleste norske ungpikerom hang det i 1950-årene bilder av amerikanske filmstjerner. Hollywood produserte den ene sexbomben etter den andre, stjerner som hadde sin fremste kvalitet i midjemålet og trutmunnen. Marilyn Monroe hadde disse kvalitetene og ble hele verdens kjæledegge. Men det ble snart klart at hun hadde andre kvaliteter enn de fysiske. Hun var en god skuespiller, men Hollywood ville beholde henne som et sex-trekkplaster. Kanskje var det en av grunnene til at hun i 1962 døde etter en overdose sovepiller.

Begynnende opprør også i filmen
Hollywoodfilmene i 1950-årene hyllet «The American Way of Life», men det fantes også filmskapere som reiste kritikk mot det amerikanske samfunnet. Et eksempel er Nicholas Rays film «Rotløs ungdom» Originaltittelen, «Rebel Without a Cause» kan oversettes med «Opprører uten grunn». Det dreier seg ikke om et politisk opprør – filmen skildrer en gjeng av ungdommer som blir kriminelle. Det filmen kan sies å kritisere, er de snobbete foreldrene til hovedpersonen. For dem er suksess og god økonomi viktigere enn sønnen.
«Rotløs ungdom» var en film som ble dyrket av tusenvis av ungdommer. Den kom samtidig med rockemusikken, som også var et brudd med det trygge og besteborgelige i amerikansk kultur. 1950-årenes ungdomsopprør var ikke politisk, men det var likevel et opprør. Og det var samtidig typisk amerikansk, men også anti-amerikansk i noen av sine holdninger.